Kansallisessa lukutaitokoulutuksen arvioinnissa on todettu, että yhteisen kielen puute lukutaitokoulutuksissa estää usein osallistujien mahdollisuuksia hahmottaa opetuksen sisältöjä ja tavoitteita. KSL-opintokeskuksessa keräämme opiskelijoiden palautetta heidän omilla kielillään tulkkivälitteisissä keskusteluissa ja vertaisohjaajan avulla.

Kotouttava lukutaitokoulutuksemme on suunnattu hyvin erityiselle ryhmälle, aikuisille luku- ja kirjoitustaidottomille maahan muuttaneille. Koulutuksen tavoite on vahvistaa opiskelijoiden toimijuutta ja osallisuutta uudessa kotimaassaan. Omalla kielellä annettu palaute auttaa meitä kehittämään koulutusta. Samalla se antaa opiskelijoille enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa opetuksen sisältöihin ja menetelmiin.

Arjen taitoja opitaan merkityksellisessä yhteisössä

”Minua ilahduttaa, että opiskelijat arvostavat koulutuksen toiminnallisuutta ja panostusta suomen kielen puhumisen harjoitteluun”, kertoo koulutustuottaja Kaisu Tuominen.

”Koulutuksen osallistujilla on usein fyysiseen ja henkiseen terveyteen, elämäntilanteeseen ja oppimisen haasteisiin liittyviä tuen tarpeita. Opiskelijoiden palautteessa minua koskettaa se, että neljänä arkipäivänä viikossa pidettävä kurssi on monelle merkityksellinen yhteisö, joka tukee hyvinvointia ja jaksamista. Samalla opitaan arjessa tarvittavia taitoja, kuten henkilötietojen kertomista, sanoja ja fraaseja arjen asiointitilanteisiin ja kalenterin käyttöä.”

Tulkkikeskusteluissa annettua palautetta

  • ”Olen tosi tyytyväinen opettajiin. He opettivat minulle paljon suomea. Haluan itse hoitaa omat asiani. En halua jäädä vain kotiin. Vaikka oli kipuja, tulin kouluun ja haluan oppia suomea ja oppia enemmän.”
  • ”Olen käynyt paljon eri kursseilla, en ole oppinut niissä mitään. Tällä kurssilla olen oppinut paljon uutta. On mennyt tosi hyvin myös opiskelijaryhmän kanssa.”
  • ”Opin paljon välttämättömiä asioita, sanomaan oman nimeni ja osoitteeni sekä perusasioita, joita tarvitsee päivittäisessä elämässä.”
  • ”Olen oppinut paljon tällä kurssilla. Aiemmalla kurssilla en ymmärtänyt. Olen oppinut esimerkiksi päivämäärät, vuodenajat ja ymmärrän kirjan asiat. Päivämäärien ymmärtäminen on auttanut ymmärtämään esim. tekstiviestejä tapaamisista.”
  • ”Mielialani on paljon parempi, kun olen ollut tällä kurssilla. En ole ollut niin masentunut kuin ennen. Olette ystävällisiä, ymmärtäväisiä, joustavia. Tiedätte miten meille puhutaan. Osaatte suhtautua meihin oikealla tavalla. On ollut tosi iso etu, että olette olleet ymmärtäväisiä. Asetatte enemmän mahdollisuuksia kuin esteitä.”

 Mistä opiskelijat ovat pitäneet kurssilla?

  • Opin puhumaan enemmän.
  • Opin kirjaimet.
  • Oli hienoa, että opimme kirjoittamaan.
  • Opettajat olivat kärsivällisiä, he odottivat kunnes opimme.
  • Menimme ulos ja tapasimme eri paikoissa. Se auttoi meitä oppimaan asioita käytännössä.
  • Oli hyvä, että kävimme ostoksilla ja opimme kysymään tavaroiden hintaa.
  • Kurssin ajankohta oli hyvä (puoli yhdeksästä kahteen).
  • Kahvin ja teen tarjoaminen oli mukavaa.

Ponnahduslauta opintopolulle

KSL-opintokeskuksen lukutaitokoulutuksesta opiskelijat jatkavat esimerkiksi kotoutumiskoulutukseen, työkokeiluun, valmennuspalveluihin tai aikuisten perusopetukseen. Osa jatkaa vapaan sivistystyön lukutaitokursseilla. Joidenkin opiskelu keskeytyy.

Hallitus suunnittelee lukutaitokoulutuksen siirtämistä TEM:in alaisuuteen

Orpon hallitus aikoo uudistaa kotoutumispalvelut. Tavoitteena on keskittää kaikki kotouttamiseen liittyvä koulutus yhteen kanavaan, osaksi työllisyyspalveluita. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kaikki kotouttamiskoulutus keskitetään työ- ja elinkeinoministeriön alle ja opetus- ja kulttuuriministeriön alainen kotoutumiskoulutus lakkautetaan.

Kun työllisyyspalvelut hankkivat kotoutujille koulutusta, tavoitteena on työllisyys. Se on suurelle osalle kotoutujista erinomainen tavoite, mutta ei kaikille. Opintokeskuksissa maahanmuuttajien koulutus perustuu Opetushallituksen lukutaitokoulutuksen opetussuunnitelmasuositukseen, ja sen tavoitteet kiinnittyvät enemmän arjen perustaitoihin kuin työllisyyteen.

Toiminnalliset koulutuksemme ovat opiskelijoille usein ensimmäisiä suomen kielen kursseja. Ne voivat myös olla muutaman aiemman koulutuksen jälkeen vihdoin se koulutus, jossa on mahdollista opiskella omaa tasoaan vastaavasti ja kokea tärkeää edistymistä. Meiltä oppijat jatkavat kotoutumiskoulutukseen (kielikursseille) tai aikuisten peruskoulutukseen. Joku voi jatkaa opintokeskuksen koulutuksessa hieman pidempäänkin, mutta joku puolestaan saattaa suunnata jopa jo ammatillisiin opintoihin.

Koulutuksemme tähtää siis useammin jatkokoulutukseen kuin työmarkkinoille. Jo siksi luku- ja kirjoitustaidon koulutus sopii paremmin OKM:n alaisuuteen ja osaksi suomalaisen koulutusjärjestelmän kokonaisuutta.

Lue kannanottomme ”Maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon opetus säilytettävä opetusministeriön alaisuudessa” verkkosivultamme.