Information about Adult educators supporting eco-social agency below.
KSL-opintokeskuksen, islantilaisen Símenntun-järjestön ja liettualaisen Modern Didactics Centre – järjestön Adult educators supporting eco-social agency -hankkeessa selvitettiin, miten aikuiskouluttajat voivat tukea koulutusten osallistujia ekososiaalisina toimijoina. Keräämällä tietoa kouluttajilta ja koulutusten osallistujilta opittiin lisää siitä, miten voimme koulutuksissamme ja toiminnassamme tukea osallistujia kestävän tulevaisuuden toimijoina.
Ekososiaalinen sivistys on ymmärrystä siitä, että ihmiskunta on osa elollista ja elotonta ympäristöä, jossa olemme kaikki riippuvaisia toisistamme. Planeetan hyvinvointi on riippuvainen meidän ihmisten toiminnasta, joten rohkaisemme oppijoita asenteiden, arvojen, oppimisen, maailmankuvien ja toiminnan muutokseen, joilla pääsemme kaikille kestävään tulevaisuuteen.
Miten aikuiskoulutus luo sivistystä ja oppimista, joka auttaa meitä tavoittelemaan ihmiskunnan hyvinvointia yhden maapallon rajoissa? Miten koulutusten osallistujat näkevät oman roolinsa kestävän tulevaisuuden tekijöinä? Miten aikuiskouluttajat voivat parhaiten tukea koulutusten osallistujien kestävyysajattelua?
Tavoitteena rohkaista kestävän tulevaisuuden toimijoiksi
Erasmus+ -ohjelman rahoittamassa Adult educators supporting eco-social agency -hankkeessa haluttiin oppia lisää siitä, miten käytännössä rohkaisemme koulutustemme osallistujia kestävän tulevaisuuden toimijoina. Tämän selvittämiseksi Islannissa, Liettuassa ja Suomessa järjestettiin ryhmähaastatteluita koulutusten osallistujille ja toteutettiin kysely aikuiskouluttajille. Lisäksi kokeiltiin työpajoja aikuiskouluttajille, vertailtiin ja jaettiin eri maiden kokemuksia.
Hanke edisti KSL-opintokeskuksen strategiakauden vision, strategisten painopisteiden ja kestävän tulevaisuuden ohjelman toteutusta. Visionsa mukaisesti KSL haluaa vuonna 2026 olla ekososiaalinen sivistäjä. Strategiset painopisteet haastavat vaikuttamaan arvo- ja asenneilmapiiriin ja edistämään yhteiskuntaa uudistavaa toimintaa. Kestävän tulevaisuuden ohjelman yhtenä tavoitteena on, että ekososiaalinen sivistys näkyy pedagogiikassamme sekä koulutustemme ja tilaisuuksiemme sisällöissä. Hanke mahdollisti KSL:n jäsenjärjestöjen, freelance-kouluttajien ja työntekijöiden näkemysten ja tarpeiden kartoittamisen sekä mahdollisuuden syventää KSL:n pedagogista ajattelua näiden osin abstraktien tavoitteiden konkretisoimiseksi ja edistämiseksi.
Hankkeen loppuraportin arvioinnin mukaan hankkeella oli selkeä ja merkityksellinen vaikutus sekä kumppaniorganisaatioissa että laajemminkin. Hankkeeseen osallistuneet aikuiskouluttajat ilmoittivat ymmärtävänsä paremmin ekososiaalista koulutusta ja parantaneensa opetustaitojaan.
Tarve kehittää käytännön koulutusta
Ekososiaalisen sivistyksen konkretisointi vaatii yhä jatkotyötä. Tarve oppia lisää ja kehittää käytännön opetusta oikeastaan lisääntyi hankkeen aikana sitä mukaan, kun ekososiaalisesta sivistyksestä opittiin lisää. Hankkeiden haasteena on myös jakaa niissä kertyvää osaamista muille kuin suoraan niihin osallistuville henkilöille. Myös KSL:ssa työ jatkuu sen kehittämiseksi, miten ekososiaalinen sivistys näkyy käytännön koulutuksissa.
Hanke kerrytti myös KSL:n osaamista kansainvälisten hankkeiden vastuuorganisaationa. Hankeyhteistyökumppanit Islannista ja Liettuasta kokivat oppineensa ekososiaalisesta ajattelusta paljon KSL:lta ja arvostivat KSL:n tapaa koordinoida hanketta osallistavasti ja ammattimaisesti.
Lue lisää ekososiaalisesta sivistyksestä verkkosivultamme.
Tutustu kestävän tulevaisuuden ohjelmamme verkkosivullamme.
Adult educators supporting eco-social agency in English
People are more aware of ecological and social crisis Europe and the world encounters. These huge questions arise many responses and feelings that need to be addressed with changes in attitudes, values, worldviews, actions and learning. Wellbeing of our planet is dependent on our actions; therefore, we believe that adult education organisations and adult educators should take a more active role in supporting transformational learning towards ecological on social responsibility.
In our small-scale Erasmus+ partnership we wanted to learn, how we can best integrate eco-social sustainability and education into our trainings. We wanted to understand the needs and the challenges of both adult educators and adult learners in becoming active agents of sustainability transformations.
What does eco-social sustainability and education mean in practice? How do adult educators see their role as transformative allies to our training participants? How do the participants of our trainings approach the huge challenges of our time? How do they see their role in it? What kind of support and learning would they need to become transformative actors?
The partnership was formed by KSL Study Centre from Finland, Símenntun from Iceland and Modern Didactics Centre from Lithuania.
For more information, see the project card at Erasmus+ Project Results Platform.
The project outcomes are summed up in three EPALE blog texts written by the project partners:
- Tiia Kontkanen, KSL: Eco-Social Agency in Adult Education
- Daiva Penkauskiene, MDC: Eco-Social Agency in Adult Education: Reflections on the small-scale partnership
Kysy lisää - Ask for more information
