Kulttuurituottajamme Riina Näsi tapasi esittävien taiteiden tuottajan ja käsityöntekijän Elena Polzerin Berliinissä kesäkuussa 2022 osana Devako-nimistä Erasmus + -hanketta (Demokratiaa vahvistamassa koulutuksen keinoin).

Aiemmin Elena Polzer harrasti virkkausta ja keramiikkaa. Käsitöihin hän uppoutui kuitenkin intensiivisemmin vuonna 2017 innostuttuaan kirjonnasta. Tuolloin hänelle sopi hyvin pieneen mittakaavaan tekeminen tekstiilimateriaalein. Hän aloitti kirjomalla keskiaikaisia fantasiaeläimiä rintamerkkeihin.

Erilaisille kankaille kirjoittuja keskiaikaisia fantasiaeläimiä, kuten eläin, jolla on hanhen keskivartalo ja pää, naisen pää ja tassut.

Nykyään myös Polzerin feministinen näkökulma näkyy hänen kirjontatöissään.

Erilaisille kankaille kirjottuja rintamerkkejä, joissa lukee tekstit: A woman's fury knows no bounds, It was a beautiful fight, it still is, We always gasp, I'm enough, I'm ok.

Kirjottuja muotokuvia aktivisteista

Kirjonta on alkanut valua myös muihin Polzerin töihin. Hän kirjoi muotokuvien sarjan POSTOST 2090 -projektin zine-lehteen. Mielenosoittajien muotokuvien pohjana hän käytti Gerhard Gäblerin kuvia sarjasta ”Demonstrantenherbst 1989 bis. –frühjahr 1990”. Lopulta kirjotut muotokuvat skannattiin lehteen. Näin syntyi prosessi, jossa digitaaliset kuvat muunnettiin ensin analogisiksi ja jälleen digitaalisiksi.

Kirjottuja ja paperille skannattuja muotokuvia.

Polzer käytti samaa tekniikkaa namibialaisten aktivistien muotokuvien tekemiseen. Aktivistit taistelevat sen puolesta, että saksalaisia rangaistaisiin Nama- ja Herero-heimojen kansanmurhasta ja muista niihin kohdistuneista julmuuksista. Polzer toteutti koreografi Zwoisy Mears-Clarken kanssa Warp & Weft -projektin, joka käsitteli tätä vähemmän tunnettua puolta Saksan historiassa. Projektin zine-lehden tekemisessä oli mukana namibialaisia aktivisteja “ei mitään meistä ilman meitä” -periaatteen mukaisesti.

Zinestä kiinnostuneet voivat tiedustella kopiota suoraan Polzerilta. Projektista voi lukea lisää sen verkkosivulta.

Kankaalle on kirjottu teksti Nothin about us without us.

Parsiminen voi olla parantava kokemus

Polzer tekee mielellään käsitöitä, joihin voi pukeutua tai joita voi kantaa mukanaan. Kirjomisen ohella häntä inspiroi paikkaaminen ja uuden materiaalin luominen kierrätysmateriaaleista.

Polzer ei pidä itseään tällä hetkellä käsityöaktivistina. “En kutsuisi työtäni käsityöaktivismiksi”, hän toteaa. “Kyse on pikemminkin siitä, että ihmiset kokoontuvat ja keskustelevat kokemuksistaan. Paikatessa voimme keskustella siitä, miksi vaate meni rikki. Millaisia tarinoita repeämien takaa löytyy? Parsiminen voi olla parantava kokemus. Olen kiinnostunut tietoisesta käsityöstä ja yhdessäolosta.”

Rehellistä työtä

Päivätyönään Polzer toimii tuottajana riippumattoman esittävän taiteen kentällä. Hän kuuluu Ehrliche Arbeit -nimiseen kollektiiviin. Nimi merkitsee rehellistä työtä, ja sillä halutaan korostaa taiteen olevan kovaa työtä ja taitoammatti. Kollektiivin 11 jäsenellä on vapaus työskennellä laajasti eri asioiden parissa, mutta eniten kollektiivissa keskitytään tuottamiseen ja julkisen taiderahoituksen hallinnointiin. Kollektiivin jäsenten saamat tuotot jaetaan tasavertaisesti kaikkien kesken, eikä tuloihin vaikuta vapaaehtoisessa ja solidaarisessa järjestelmässä tehdyn työn määrä.

Polzer kuuluu kansainväliseen Badass Cross Stich -verkkoyhteisöön, jonka on perustanut yhdysvaltalainen queer-taideaktivisti Shannon Downey. Vuosi 2022 on #YearOfStich, ja Downey opettaa verkkoyhteisölle joka viikko uuden kirjontamenetelmän. Tutustu yhteisöön sen verkkosivulla.