Kansan Sivistystyön Liitto KSL ry:n ja KSL-opintokeskuksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma

Johdanto

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma ohjaa Kansan Sivistystyön Liitto KSL ry:tä, KSL-opintokeskusta ja työyhteisöämme edistämään yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Tätä työtä tukevat KSL:n arvot: yhteisöllisyys, yhdenvertaisuus, solidaarisuus, avoimuus ja luotettavuus.

Suunnitelma on toiminnallinen ja sen tavoitteena on jatkuvasti kehittää, arvioida ja vakiinnuttaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä KSL:ssa. Viime vuosien aikana keskustelu tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta on lisääntynyt ja laajentunut. Tässä suunnitelmassa olemme päivittäneet tavoitteemme entistä konkreettisemmiksi ja yhteiskunnallista keskustelua vastaaviksi. KSL:ssa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö koskee toiminnan kaikkia tasoja ja vaiheita. Lisäämme toiminnassamme tietoisuutta siitä, miten tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta voidaan yhteiskunnassa edistää.

KSL:n vision mukaisesti ”KSL on vuonna 2026 asiantunteva, jatkuvasti uudistuva, kriittinen, avarakatseinen ja rohkea edelläkävijä. KSL:oon ovat kaikki tervetulleita ”Me”-hengessä.” Vision toteutumiseksi jokaisella on vastuu edistää tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista. Tasa-arvoisessa ja yhdenvertaisessa yhteisössä jokainen tulee kohdatuksi ja kohdelluksi tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti.

Lain perusteet

Tasa-arvolaki ja yhdenvertaisuuslaki velvoittavat vapaan sivistystyön oppilaitoksia laatimaan opetusta ja muuta toimintaansa ohjaavan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman. Koulutuksen järjestäjän ja tämän ylläpitämän oppilaitoksen on arvioitava yhdenvertaisuuden toteutumista toiminnassaan ja ryhdyttävä tarvittaviin toimenpiteisiin yhdenvertaisuuden toteutumisen edistämiseksi.

Tasa-arvolain (609/1986 1§) tarkoituksena on estää sukupuoleen perustuva syrjintä sekä estää sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun perustuva syrjintä. Yhdenvertaisuuslain (1325/2014 8§) mukaan ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Laissa lueteltujen henkilöön liittyvien syrjimisperusteiden lisäksi KSL:n toiminnassa tiedostetaan muun muassa sosioekonomiseen taustaan, sukupuoli-identiteettiin, sukupuolen ilmaisuun, keholliseen moninaisuuteen, liikunta-, näkö- ja kuulovammoihin, neuroepätyypillisyyteen ja mielenterveyteen liittyvät syrjintäriskit.

Toiminta

KSL tarjoaa kaikille avoimia koulutuksia, yhdessä järjestöjen kanssa toteutettuja tilauskoulutuksia, ammatillista koulutusta ja aikuisten maahanmuuttajien lukutaitokoulutusta. Avoimet koulutukset ja tilauskoulutukset kestävät parista tunnista muutamaan päivään. Ammatillinen koulutus ja kotouttava koulutus kestävät pidempään.

Toimimme valtakunnallisesti ja mahdollistamme osallistumisen eri puolilla Suomea asuville muun muassa etäosallistumisen, matkakorvausten ja kouluttajien liikkuvuuden avulla.

Viestintämme on saavutettavaa ja selkeää. Pyrimme monipuoliseen ja ei-stereotyyppiseen ilmaisuun. Viestimme tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskevista toimistamme ja tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on esillä verkkosivuillamme.

Tietoisuus yhteiskunnan epätasa-arvoisista valtarakenteista ja syrjinnästä on lisääntynyt. Onkin tärkeää kiinnittää huomioita esimerkiksi sanavalintoihin, toimintatapoihin ja syrjimättömiin tiloihin. Toimintatapojen jatkuva kriittinen tarkastelu mahdollistaa muutoksen yhdenvertaisemman työyhteisön ja yhteiskunnan edistämiseksi.

Huomioimme omassa tiedonkeruussa sukupuolen moninaisuuden esimerkiksi lomakkeiden vaihtoehdoissa. Kannustamme opiskelijoita ja osallistujia normikriittiseen ajatteluun sekä toimimaan tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi

Omissa koulutuksissa ja tilaisuuksissa meillä on käytössä turvallisemman tilan periaatteet. KSL:ssa on nimetyt häirintäyhdyshenkilöt. Rohkaisemme opiskelijoita ja osallistujia kertomaan toiminnassamme mahdollisesti esiintyvistä kiusaamis- ja häirintätilanteista.

KSL:n tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoiminnan tavoitteet

  1. Sitoudumme tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseen

  • Teemme näkyvämmäksi tasa-arvo ja yhdenvertaisuustyömme toimintasuunnitelmassa ja vuosikertomuksessa.
  1. Henkilöstökäytänteemme edistävät tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta

  • Sovellamme mahdollisuuksien mukaan anonyymia rekrytointia ja positiivisen erityiskohtelun periaatetta.
  • Varmistamme, että tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusasiat sisältyvät uusien työntekijöiden, kouluttajien ja harjoittelijoiden perehdytykseen.
  • Tuemme työn ja perhe-elämän yhteensovittamista.
  • Henkilökunnallamme on yhdenvertaiset mahdollisuudet ammatilliseen kehittymiseen.
  • Keräämme tasa-arvolain palkkakartoituksen mukaisesti henkilöstökäytänteistä sukupuolittain eriytettyä tietoa eri vaativuustasojen tehtävissä toimivien henkilöiden ja henkilöstönimitysten sukupuolijakaumista sekä sukupuolittuneista palkkaeroista.
  1. Koko työyhteisömme osallistuu ja kouluttautuu tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöhön

  • Käymme työyhteisössämme keskustelua esimerkiksi normeista, etuoikeuksista, syrjivistä valtarakenteista ja toiseuttamisesta sekä niiden vaikutuksesta omaan toimintaamme.
  • Työyhteisössämme toimiva tiedonkulku, dialoginen keskustelukulttuuri ja yhteisöllisyys tukevat avointa ja turvallista vuorovaikutusilmapiiriä.
  • Puutumme kiusaamiseen ja syrjintään. Rohkaisemme kertomaan kiusaamis- ja häirintätilanteista esihenkilölle tai työsuojeluvaltuutetulle. Käytössämme on häirintäilmoituslomake (Teams – KSL yhteinen – Työsuojelu ja turvallisuus – Tiedostot – Turvallisuus) sekä anonyymi palautelaatikko Helsingin toimistolla työsuojelutoimikunnan käsiteltäväksi jätettävistä asioista.
  1. Edistämme tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koulutustoiminnassamme ja tilaisuuksissamme

  • Huomioimme opiskelijoiden ja osallistujien moninaisuuden koulutuksen ja tilaisuuden järjestämisen eri vaiheissa.
  • Kiinnitämme huomiota koulutusten sisältöjen, menetelmien ja materiaalien moninaisuuteen ja syrjimättömyyteen.
  • Käytämme monipuolisia palautteenanto- ja arviointimenetelmiä sekä huomioimme esimerkiksi oppimisvaikeudet ja kielellisen moninaisuuden.
  • Opiskelijavalinnoissa ja palautteenannossa tiedostamme sukupuoleen ja muihin ominaisuuksiin liittyviä ennakkoluuloja.
  1. Varmistamme yhdenvertaisen pääsyn tiloihin, joissa toimimme

  • Huomioimme tilojen varauksissa ja tilojen käytön suunnittelussa käyttäjien moninaisuuden ja erilaiset toimintakyvyt.
  • Viestimme tilojemme saavutettavuudesta.
  1. Kielenkäyttömme ja vuorovaikutuksemme on syrjimätöntä

  • Vaalimme sosiaalisesti tasa-arvoista, viihtyisää ja turvallista ilmapiiriä. Kiinnitämme huomiota sekä yksilöä, että yhteisöä tukevaan ja rakentavaan vuorovaikutukseen.
  • Meillä on nollatoleranssi syrjivään kielenkäyttöön ja siihen puututaan.
  • Puhuttelemme sukupuolen sijaan sillä nimellä, jolla haluaa tulla kutsutuksi sekä kunnioitamme jokaisen omaa määrittelyä sukupuolestaan.
  • Tarkastelemme nonverbaalia vuorovaikutustamme tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulmista.
  1. Teemme tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä yhdessä muiden kanssa

  • Toimimme aktiivisesti ja jaamme hyviä toimintatapoja tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi sidosryhmissä ja laajemmin yhteiskunnassa.
  • Huomioimme yhteistyökumppaneiden ja sidosryhmien moninaisuuden toiminnassamme.
  • Viestimme aktiivisesti tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskevista toimistamme.
  • Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on esillä verkkosivuillamme.
  • Huomioimme toiminnassamme tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvät teemapäivät (esimerkiksi kansainvälisen vammaisten päivän, saamelaisten kansallispäivän ja rasismin vastaisen viikon).

Tätä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa laadittaessa hyödynnetty seuraavia materiaaleja

Finlex: Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta (Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 609/1986 – Ajantasainen lainsäädäntö – FINLEX ®)

Finlex: Yhdenvertaisuuslaki (Yhdenvertaisuuslaki 1325/2014 – Säädökset alkuperäisinä – FINLEX ®)

Opetushallitus (2015), Tasa-arvotyö on taitolaji (Tasa-arvotyö on taitolaji | Opetushallitus (oph.fi))

Opetushallitus: Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelu oppilaitoksissa -sivusto (Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelu oppilaitoksissa | Opetushallitus (oph.fi))

Rauhankasvatusinstituutti (2020), Tasa-arvokompassi – Työkalu tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöhön oppilaitoksissa (Tasa_arvokompassi-lukio.pdf (rauhankasvatus.fi))

Työturvallisuuskeskus: Monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo työyhteisössä (Monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo – Työturvallisuuskeskus)

Vihreä sivistysliitto (2021), Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma (Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma – Opintokeskus Visio)