See below in English
Käsityöaktivismi-näyttely on avoinna Jyväskylässä 3.5.-25.6.2023. Viime vuosina yhä useammat ovat löytäneet käsityön keinona vaikuttaa ja ottaa kantaa.
Näyttelyssä on teoksia seuraavilta käsityöaktivisteilta:
Kaarina Heiskanen, Emilia Hytönen, Vilja Joensuu, Aura Kajaniemi, Sari Kemppinen, Siiri Korhonen, Anja Korkiakangas, Saara Kumpulainen, Heidi Linsèn, Merja Riitaoja, Roosa Saukkonen, Riitta Skytt, Talvikki Talvitie, Leena Vainio ja Tarja Wallius.
Videon jälkeen löydät näyttelyn teosten esittelytekstit.
1. Tarja Wallius
#hertoo, 2021
käytetyt lasten nenäliinat, kirjontalangat
26 x 15 cm
#metoo -liike on ollut paljon esillä viime vuosien aikana. Naisten ja lasten kaltoinkohtelu ja hyväksikäyttö ovat edelleen arkipäivää maailmalla ja valitettavasti myös Suomessa. #hertoo on kommentti näille ikäville asioille. Materiaalina ovat käytetyt lasten nenäliinat. Teos on käsin ommeltu.
Mitä käsityöaktivismi merkitsee sinulle?
Taiteellisen työskentelyni lähtökohtana ovat ympäristöasiat: ilmastonmuutoksen torjuminen, kierrättäminen, luonnon suojelu ja maailmanlaajuisen kulutuksen jatkuvan kasvun kritisointi. Tärkeitä ovat myös sosiopoliittiset aiheet.
Työskentelyni on paikkasidonnaista. Työni ovat heijastuksia todellisista, koskettavista tapahtumista ja kohtaamisista, joihin olen liittänyt henkilökohtaisia kokemuksia. Näitä asioita suodatan muun muassa ihmisten roolien ja tarinoiden kautta. Materiaaleina teoksissani käytän pelkästään löydettyä ja kierrätettyä.
Toimin päätoimisesti tekstiili- ja kuvataiteilijana. Yleensä kommentoin teoksillani elämään, ihmisten toimintaan ja luontoon liittyviä epäkohtia. Käsityötekniikat ovat lähellä sydäntäni. Käsityöaktivismi on yksi tapa tuoda esille tärkeinä pitämiäni asioita.
2. Sari Kemppinen
Nälkä II, 2020-2022
virkkaus, liima
20 x 45 cm
Taidekeskus Mältinrannan näyttelyssäni Tampereella vuonna 2018 oli esillä teokseni Nälkä, joka oli seinällä roikkuva jättikokoinen kauha (korkeus 64 cm). Teos on ontto ja virkattu käsin. Se on osittain jonkinlainen taiteilijan omakuva. Teos syntyi ristiriitaisessa tilanteessa, jossa ammatistaan ylpeä ja sisäisesti rikas kuvataiteilija oli väsynyt jatkuvaan taloudelliseen niukkuuteen ja epävarmuuteen.
Tämän jälkeen jatkoin teemaa teossarjassa Nälkä II virkkaamalla erikokoisia ja -näköisiä kauhoja (korkeus 20-45 cm). Halusin muistuttaa pienituloisten taiteilijoiden ja käsityöläisten olemassaolosta. Korona-aika vain alleviivasi teoksen ajankohtaisuutta ja kritiikin tärkeyttä.
Vuosien 2020-2022 aikana on syntynyt 12 kauhaa.
Nälkä II– teossarjassa käytetyt materiaalit, erilaiset langat, olen hankkinut kirpputorilta. Kierrätyksen idea kulkeekin läpi koko tuotantoni. Valon ja siitä muodostuvien varjojen käyttäminen töissäni on tuonut lisää syvyyttä ja kerroksellisuutta. Pitsistä rakentuvissa teoksissa toistuvia teemoja ovat luopuminen, ajan kerrostumat sekä hitauden kulttuurin esiin nostaminen.
Itseäni hitaat työprosessit vetävät puoleensa. Ne ovat luonteeltaan lähes meditatiivisia ja rauhoittavat kiireisen maailman keskellä. Taiteilijana haluan tarjota katsojalle elämyksiä sekä hiljentymisen hetkiä. Rauhoittaa ja antaa mahdollisuuden pysähtymiseen.
Mitä käsityöaktivismi merkitsee sinulle?
Käsityöaktivismi toimii työkaluna ja antaa mahdollisuuden ottaa kantaa itselleni tärkeisiin asioihin.
3. Roosa Saukkonen
Let the soft animal of your body love what it loves, 2022
kierrätetyt villa- ja sekoitelangat
41 x 43 cm
Teokseni on inspiroitunut Mary Oliverin runosta ”Wild Geese”, jota ajatellessani tuo perunamainen, itseään halaava olento hahmottui aiheekseni. Teos kertoo radikaalista lempeydestä, itsensä hyväksymisestä sekä queeriydestä.
Mitä käsityöaktivismi merkitsee sinulle?
Käsityöaktivismi yhdistää ihanasti ja nerokkaasti “pehmeät” materiaalit ja ”kovan” sanoman. Sen avulla voi käsitellä vaikeitakin aiheita leikkisästi. Samalla sen tekeminen jo itsessään aliarvostettuna taiteenmuotona on poliittista ja radikaalia.
4. Talvikki Talvitie
Rent is Theft, 2020
kangas, kirjontalanka
16x21cm
5. Saara Kumpulainen
Vaahtomuovivuorien aikakausi, 2022
vanhat rintaliivit
34 x 33 cm
Teos on saanut innoituksensa ja ideansa materiaalista. Kesällä 2022 siivosin vihdoin vaatekaappiani ja löysin läjän minulle liian pieniä rintaliivejä. Ehkä halusta vitkutella siivouksen kanssa, ehkä halusta säästää uudelleen käytettävät osat talteen, ehkä vain puhtaasta uteliaisuudesta aloin purkaa rintaliivejä osiin.
Järkytyin vanhojen liivieni vaahtomuovin määrästä. En ole käyttänyt kaarituellisia rintaliivejä mukavuussyistä vuosiin, eikä rintsikoissani ole nykyään myöskään toppauksia. Mikä on ajanut minut muinoin käyttämään näin epämukavia vaatekappaleita ja miksi? Miten olen selvinnyt kesähelteillä, kun rintojeni ympärillä on ollut useita senttejä vaahtomuovia? Olivatko vaahtomuovirintsikat silloisen parisuhteen paineiden vai oman epävarmuuteni hedelmä? En muista enää, voin vain arvailla.
Kehon muokkaaminen erilaisilla toppauksilla voi olla houkuttelevaa ja vapauttavaa, meitä on erilaisia. Minulle rintaliivien toppaukset osoittivat, että omat muotoni eivät ole tarpeeksi. Toppaukset olivat osa arkista pukeutumista, eikä niinä aikoina suhde omaan kehooni ollut hyvä.
Menneen vaahtomuovielämänvaiheen silppuaminen ja purkaminen oli ihanaa. Rintaliivejä on poltettu, minä leikkasin niihin vuoriston. Ehkä siinä oli silti samanlaista vapautumista. Vaahtomuovivuorien aikakausi on osa elämääni, yksi vaihe muiden joukossa, vuorina horisontissa.
Mitä käsityöaktivismi merkitsee sinulle?
Olen seurannut innolla käsityöaktivistien toimintaa opintojeni ja töitteni takia. Vuosituhannen alussa opiskeluaikoina tein hieman kantaaottavia tekstiiliteoksia. Sitten vaihdoin ilmaisukanavikseni keramiikan, valokuvan ja käsitetaiteen. Monen vuoden tauon jälkeen olen alkanut jälleen työstää tekstiilimateriaaleja.
On ollut mukava nähdä käsitöiden tekemisen buumi. Se on varmaan imaissut minuakin takaisin tekstiilien maailmaan. Käsityötekniikat ovat hitaita, ja ennen työn aloittamista pitää miettiä tarkkaan, mitä todella haluaa sanoa. Minkä asian eteen haluan käyttää aikaani ja taitoani? Toisaalta, kun päätös teoksesta on tehty ja alkaa valmistaminen, se on myös rentouttavaa toistamista ja oman idean uudelleenprosessointia.
Käsityöaktivismissa minulle on kyse tärkeiden asioiden esille tuomisesta, asioiden tiivistämisestä teokseksi: usein iskeväksi ja jopa vähän humoristiseksi. Minua kiinnostaa myös käsityöaktivismin ja taiteen rajapinnat. Milloin teos on aktivismia, milloin taidetta? Kuka sen määrittelee ja miten?
6. Talvikki Talvitie
Tony, 2021
kangas, kirjontalanka
34x40cm
7. Leena Vainio
Parane pian, 2020
vesiväri ja kirjonta lakanalle
60 x 60 cm
Parane pian -teoksessa on selkäleikkauksen jälkeinen arpi maljakkona sekä leikkauksen jälkeen saatuja keltaisia ruusuja. Tein teoksen sairasvuoteella leikkauksen jälkeen. Teos käsittelee haavoittuvuutta: särkymistä ja kokoon kursimista.
Käsittelen särkymistä ja kokoon kursimista. Katoavaisuus ja kuolema liittyvät lakanan käärinliinan kaltaiseen olemukseen. Valkoiset lakanat kiinnostavat minua niiden tarinallisuuden ja monimerkityksellisyyden takia. Myös minä olen sairastanut ja toipunut lakanoissa. Minuakin kokoon kursittaessa on tarvittu neulaa ja lankaa.
Mitä käsityöaktivismi merkitsee sinulle?
Olen kuvataiteilija. Käytän neulaa kuten kynää tai sivellintä. Neula on terävä kynä.
Käsittelen rankkoja henkilökohtaisia aiheita, esimerkiksi traumaa ja sairastamista. Kuluneet, valkoiset lakanat ovat kierrätettyä materiaalia. Niillä on paljon merkityksiä ja tarinoita jo itsessään. Lakanat on aikanaan tehty huolella ja niitä on käytetty pitkään. Lakanoissa nukutaan, rakastetaan, sairastetaan ja toivutaan. Niihin synnytään ja kuollaan.
Käsityöaktivismi on minulle herkkää ja rajua kannanottoa ja avautumista intiimistä trauman kokemuksesta. Kerron elämästä ja kuolemasta hajoamaisillaan olevilla valkoisilla lakanoilla. Kirjon, vaikken osaa kirjoa. Ajattelen ennen minua eläneitä naisia, varsinkin isoäitiäni, joka oli ompelija.
8. Heidi Linsén
Tous les mêmes 3, 2022
tuftattu akryylilanka, koivuvaneri, ei eläinperäisiä tuotteita.
52 x 65 cm
Teoksessa tutkin suuta ja kieltä osana naisen ilmaisua ja kokemista. Kielen näyttäminen voi olla yhä punk sen herättämien reaktioiden takia. Kieli on seksuaalinen, mutta myös seksualisoitu. Se on valjastettu palvelemaan muita, ei välttämättä itse naista, jonka kieli on.
Teoksessa kieltä voidaan näyttää kyllästyneesti, sillä saatetaan pyyhkäistä nautinnollisen ronskisti syödyn aterian rippeet suupielestä, tai se saattaa hamuta kontaktia. Lopullinen tulkinta jää katsojalle.
Mitä käsityöaktivismi merkitsee sinulle?
Kantaaottavuus ja yhteiskunnallinen aktiivisuus on kaiken tekemiseni keskiössä, ja taiteen tekemisessä vielä vahvemmin. On mahdoton ajatus, että pystyisin motivoitumaan ja toimimaan ilman laajempaa merkitystä taustalla.
Käsityön liittäminen aktivismiin rikkoo ihanan raikkaalla tavalla vanhentuneita sukupuolirooleja. Naisten käsitöidenhän pitäisi olla vähintäänkin harmittomia, mielellään vielä tarpeellisia, vaikkapa sieviä sukkia. Ei enempää, ei vähempää. Käsityöaktivismi on inspiroivaa ja innostavaa.
9. ja 10. Vilja Joensuu
Kapitalismin nimeen, 2022
pyyhepeitto, muliinilanka
53 x 78 cm
Aloitin teoksen 2020 koronapandemian alkuaikoina kirjomalla naishahmolle hengityssuojan. Työ oli pitkään keskeneräinen. Pandemian sekä erityisesti siihen suhtautumisen muuttuessa vuonna 2022 teos alkoi saada uusia merkityksiä.
Kapitalismin nimeen herättää kysymyksiä siitä, miten yhteiskunnat ovat arvottaneet ihmishenkiä suhteessa talouteen pandemian aikana. Kapitalistisen globaalin markkinatalouden pitäminen hengissä on lopulta osoittautunut tärkeämmäksi, kuin ihmishenget ja -elämät. Aiemmat arvovalinnat heikoimpien suojaamisesta ovat hiljaisuudessa vaihtuneet vaatimukseen talouden elvyttämisestä. Hinnan tästä maksavat heikoimmat sekä heikoimpia hoitavat.
Sukupuolen ja luokan merkitys on korostunut, kun yhteiskunnan tärkeimmiksi tukipilareiksi osoittautuvat naisvaltaiset matalapalkka-alat, joiden työntekijöillä on vähiten valinnanmahdollisuuksia tai valtaa vaikuttaa omaan tilanteeseensa. Pöhinäyritykset nostavat koronatukia ja poliitikot järjestävät salajuhlia samalla, kun taakka heikoimpien puolustamisesta on jätetty niille, joilla ei ole mahdollisuutta valita toisin.
Teoksen nimi Kapitalismin nimeen on viittaus suomalaisen punkbändi Olotilan kappaleeseen Tulevaisuuteen vuodelta 1997, joka puolestaan on käännös puolalaisen punkbändin Dezerterin kappaleesta Ku przyszłości vuodelta 1987. Kapitalismi nähdään elämää ja ihmisarvoa uhkaavana jyränä, joka voittaa puolelleen tyhjillä lupauksilla ja jättää jälkeensä vain tuhoa ja raunioita.
Ihmisyyden kuolema, 2022
pyyhepeitto, muliinilanka
56 X 80 cm
Sodan seuraaminen uutisista on lohdutonta ja epätoivoista. Sota on aina ja kaikkialla vääryys ihmisyyttä vastaan. Jotain viimeiseen asti vältettävää. Jotain, jonka pitäisi olla mahdotonta, koska se on niin kamalaa. Silti sota on päivittäin ja jatkuvasti läsnä, miljoonien ihmisten elämää määrittävä olosuhde.
Sota ei palvele yhtäkään ihmistä, se palvelee valtioita ja talouksia. Sota paljastaa ahneuden, itsekkyyden ja pelon myös muissa valtioissa. Solidaarisuus loppuu silloin, kun oma turvallisuus on uhattuna.
Valtiotasolla pakolaisia tuetaan teoriassa, mutta käytännössä humanitaarisiin kriiseihin suhtaudutaan kuin päästökauppaan. Valtioiden selviytyminen auttamisesta vahingoittumatta itse on olennaisempaa kuin todellinen kärsimyksen vähentäminen.
Kasvot ovat ihmisen symboli. Kasvot ovat yhtä kuin persoona, ja persoona yhtä kuin ihmisyksilö. Viemällä kasvot ihmiseltä viedään myös ihmisyys. Yksilöstä tulee yksikkö, esimerkki, tilastonumero, kuolinluku. Sota tekee ihmisistä kasvottomia uhreja, lukuja ja tilastoja. Kuolema ei katso puolta.
11. Siiri Korhonen
Nukkuminen työkaluna / Sleeping as a tool, 2022
Puuvillakangas, kirjontalanka
90cm x 190cm
Teos on patjanpäällyskangas, jonka olen ommellut käytetyistä, Suomessa 1970-luvulla kudotuista pöytäliinoista. Olen nukkunut sen päällä aina kotona ollessani vuodesta 2017 alkaen.
Pari kertaa vuodessa ratkon kankaan irti patjasta. Pesen sen ja paikkaan reiät ja repeämät näkyvällä paikkauksella. Kankaasta näkyy, missä kohtaa tapaan nukkua eniten. Siihen paikkauksia on kertynyt eniten, kerroksittain.
Kehollani on eräitä ominaisuuksia, joiden takia tarvitsen keskimääräistä enemmän lepoa. Toisinaan vietän pitkiäkin aikoja sängyssä siitä juuri nousematta. Teos käsitteleekin ennen kaikkea aikaa ja sitä, miten se kuluu eri vauhdilla eri ihmisille.
Olen tutkinut teokseni kanssa omaa jatkuvaa pettymystäni siihen, etten ole terve enkä voi tehdä taidetta (ja kaikkea muuta) elämässä niin paljon ja nopeasti kuin haluaisin, mutta myös tiettyä turvaa jota sängyssä koen. Se on yritys katsoa lepoaikaani lempeydellä ja juhlistaen.
Mitä käsityöaktivismi merkitsee sinulle?
Se on minulle hiljaista, mutta äärimmäisen voimakasta kulttuuriradikalismia. Haistatan pitkät koko kapitalismille korjaamalla asioita, joita kapitalismin mielestä ei kannata korjata, koska ”on halvempaa ostaa uusi”. Olen itsekin sen verran rikkonainen, että minutkin olisi halvempaa korvata uudella, mutta itsepäisesti silti jatkan elämistä ja olemista, ja ulotan omistamiini esineisiin sen empatian, jolla toivoisin itseäni kohdeltavan.
Yritän korjaamalla luoda materiaaleihin, ja sitä kautta maailmaan, suhteen, jossa olemme kanssaeläjiä, enkä vain tuhoa ja kuluta. Vaikka en osaisikaan tehdä sitä kauniisti, minulle on tärkeää tehdä se silti. Pistoni ovat välillä kömpelöitä ja harittavat minne sattuu, mutta ainakin olen tehnyt ne.
12. Merja Riitaoja
Elämänvirtaa -trilogia , 2020-2021
kangas, valokuvakankaalle, kirjontalanka
26 x 32 cm
Elämänvirta-trilogia on omakuvasarja, joka syntyi osana tutkimusmatkaa itseeni. Sairastuttuani masennukseen ja työuupumukseen jouduin pysähtymään itseni äärelle. Kuka oikeasti olen, kun en olekaan se, joksi olin itseni määrittänyt muiden sanomattomistakin odotuksista? Halusin katsoa peiliin ja tutkia mitä näen, tehdä itseni itselleni näkyväksi. Tästä syntyi kolmen teoksen sarja, jossa käsittelen itseäni sukuni jatkumossa, häpeän tunnetta sekä vapautumista tajuamaan, että minä olen Merja ja riitän tällaisena.
Ensimmäinen osa on Sukupuu. Teoksen teemana on ylisukupolvinen trauma, jossa selviytymiskeinona on ollut itsensä näkyväksi tekeminen kovalla työllä. Pakko pärjätä yksin, vaikka olisi voinut pyytää apua. Niskavuorenhetamainen päättäväisyys siitä, että teen kaiken, mitä minun pitää tehdä, välittämättä miltä minusta tuntuu tai jaksanko. Niin pitkälle, että uuvun.
Toisessa osassa kuvaan häpeän hukuttavaa tunnetta. Sitä, kun tuntuu, että olen pettänyt kaikki, enkä olekaan niin vahva ja pystyvä, kuin minun olisi kuulunut olla. Teoksessa on myös arvottomuuden tunnetta, riittämättömyyttä, luovuttamista, surua. Teosta tehdessäni itkin valtavasti. Tuntui, että kaikki itku ei ollut omaani, vaan se kumpusi sukupolvien takaa.
Kolmannessa teoksessa olen itsenäni, kun olen riisunut muiden ja omat odotukset harteiltani: vastaanottavana, luottavaisena, lähestyttävänä, elämänvirrassa kelluvana, pyrkimättä kontrolloimaan elämääni.
Mitä käsityöaktivismi merkitsee sinulle?
Mielestäni käsityöaktivismi on lempeä, mutta voimakas keino tuoda näkyviin yhteiskunnan epäkohtia ja yksilöä mietityttäviä asioita. On hienoa, että sitä voi tehdä niin monella tasolla. Käsityöaktivismi voi lähteä yksilöstä, mutta sillä voi vaikuttaa myös globaaleihin ilmiöihin. Se voi olla kantaaottavaa, mutta toisaalta hyvinkin henkilökohtaista.
Vaikka omat työni ovatkin lähteneet yksilöllisestä tarpeesta käsitellä omia henkilökohtaisia asioitani, koen tärkeäksi jakaa ne muiden kanssa. Haluan vähentää mielenterveyden ongelmiin liittyvää stigmaa ja tuoda esiin, että niitä voi käsitellä myös kädentaidollisin keinoin. Minulle käsillä tekeminen on avannut sisäiseen maailmaani väylän, jota en pysty sanoilla sanoittamaan. Kädet ja alitajunta keskustelevat kielellä, johon järjellä ei ole mitään sanottavaa.
Omilla töilläni ja niiden avaamisella haluan rohkaista katsojaa miettimään omia uskomuksiaan ja toimintatapojaan. Ovatko ne lähtöisin itsestä, vai tulevatko ne ulkopuolelta. Nykyinen tapa tehdä työtä ei ole kovinkaan kestävällä pohjalla. Raha ohjaa elämäämme ja valintojamme liikaa. Uskon, että muutos tapahtuu ihminen kerrallaan, ja helpointa on aloittaa itsestään.
13. Anja Korkiakangas
(pitikötääkinnytsitlaittaa)Näytille, 2022
virkkaus, kierrätettyä sekä ostettua lankaa, kierrätettyä kangasta, tukiranka vanhasta sängyn rungosta, käytetty parvekepöytä, täytteet sekalaista tekstiilijätettä, helmiä
esillä 130 x 80 cm
Teokseen kuuluu 150 x 100 cm kokoinen toinen osa, joka ei ole tässä näyttelyssä esillä
Teoksen aihe on muuttunut monesti työtä tehdessäni ja sen valmistuttuakin. Siinä on monta monessa. Lähdin liikkeelle jo ennestään käsittelemästäni aiheesta, joka koski ihmisen valtaa luontoa kohtaan. Minua suututti, kuinka ihmisen täytyy saada hallita kaikkea, mitä luonnosta löytää. Teoksessani kyse oli uhanalaisesta uudesta lajista, jonka ihmiset ovat kaapanneet ja repineet auki tutkimustarkoituksiaan varten.
Rinnalla työssä on kulkenut normi naiseudesta ja vastarinta oletukselle. Naisoletetun pitäisi tehdä pelkkää söpöä ja kaunista – vanhasta käsityötekniikasta kun on kyse. Mutta mitä jos se onkin jotain isompaa, ja siitä roiskuu verta ja näkyy luita?
Tänä maailman aikana teos ei pysty olemaan kommentoimatta naisten itsemääräämisoikeutta. Tästä esimerkkinä USA:n aborttilain muutos, sekä se, miten venäläiset sotilaat ovat kohdelleet ukrainalaisia naisia Venäjän hyökkäyssodan aikana.
Palasin ehkä vähän salaa virkkauksen pariin, kun huomasin, voivani tehdä tekniikalla mitä tahansa. Kenelläkään ei ollut odotuksia työtäni kohtaan, kun olin ottanut vanhan harrastuksen takaisin käyttöön. Tosin tällä kertaa hieman isommassa mittakaavassa kuin yleensä, ja barbien mekot ja afrikkalaiset kukat saivat jäädä sivuun.
Mitä käsityöaktivismi merkitsee sinulle?
Haluaisin olla tuolla ulkona, maailmalla. Huutaa megafoniin tai seistä protestiksi keskellä tietä. Mutta ei tunnu vilpittömältä teolta, jos teen niin itse. En ole sanavalmis, en osaa toimia, en osaa aktivoitua ryhmään.
Käsityöaktivismi on minulle taiteen muoto, jossa saan tehdä yksin, itse ja rauhassa. Saan käyttää aikani tiedonkeruuseen, syventyä asiaan. Voin puolustaa ja olla samaa mieltä isomman ryhmän kanssa teokseni avulla, vaikken osallistuisikaan heidän marssiinsa.
14. ja 15. Emilia Hytönen
Hiljaisuuden syli, hauras ja valkea, 2021
paita, henkari, syanotypiavalotus tekstiilille
54 x 77,5 cm
Pysähtyneestä ajasta, unohduksesta, 2021
paita, henkari, käsinompelu
51 x 99 cm
Pohdin teoksessani yksinäisyyttä ja siihen liittyviä tunnetiloja: häpeää ja surua, mutta toisaalta myös turvaa ja lohdullisuutta. Halusin kuvata yksinäisyyden vaatteena, jonka ihminen pukee ylleen joko vapaaehtoisesti tai tahtomattaan.
Paidan sisäpuolelle ompelin syanotypialla valotetun valokuvan, jonka voi ajatella kiteyttävän joitain tuntemuksia yksinäisyydestä. Yksinäisyys voi olla lohdullista omiin oloihin käpertymistä ja rauhoittumista, mutta toisaalta myös kaipausta muiden seuraan. Pahimmassa tapauksessa yksinäisyys on tuntemuksia siitä, että on täysin unohdettu ja yksin. Paidan voisi ajatella olevan jonkinlainen päiväkirjamerkintä: ajatuksia, havaintoja ja tuntemuksia yksinäisyyden sävyttämästä arjesta.
Toisen paidan sisäpuolelle ompelin tekstiä: listan asioista, jotka voisivat toimia vertauskuvina yksinäisyydelle ja sen aiheuttamille tuntemuksille. Esimerkiksi ”hiljaisia poistumisia”, ”hylättyjä linnunpesiä”, ”ullakolle unohtuneita teeastiastoja”, ”huomaamattomia saapumisia”. Paidan voisi ajatella olevan jonkinlainen päiväkirjamerkintä, ajatuksia, havaintoja ja tuntemuksia yksinäisyyden sävyttämästä arjesta.
Syanotypiakuvan ja tekstin sijainti paidan sisäpuolella kuvaa yksinäisyyden näkyvyyttä ja henkilökohtaisuutta. Jokainen meistä kantaa omanlaistaan yksinäisyyttä. Toiselle se on arvokas ystävä ja toiselle taas raskas taakka. Toisinaan yksinäisyys ja sen aiheuttamat tuntemukset ovat vain hädin tuskin nähtävillä, kun taas toisinaan ne piirtyvät esille niin voimakkaasti, ettei sitä voi olla huomaamatta ja tuntematta. Myös ihmishahmo kuvassa voi kertoa kaksi eri tarinaa: yksinäisyys voi olla lempeä syli, jossa levätä, tai vaihtoehtoisesti se voi olla eräänlainen näkymätön kehä, joka eristää henkilön muusta maailmasta tämän tahtomatta.
Halusin kuvata yksinäisyyttä myös paidan väreillä. Koen valkoisen ja sinisen hiljaisina väreinä, jotka mielestäni kiteyttävät yksinäisyyden olemuksen parhaiten.
Tuntuu, että yksinäisyyteen törmää nykyään entistä useammin. Kaikenlaiset yksinäisyyteen liittyvät vertaistukiryhmät ovat kasvattaneet suosiotaan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Myös nykyinen maailmantilanne erilaisine mullistuksineen ovat omalta osaltaan lisänneet yksinäisyyden tuntua. Viime vuosina sellaisetkin ihmiset, jotka eivät aiemmin ole kokeneet olevansa yksinäisiä, ovat tahtomattaan joutuneet kohtaamaan sellaista yksinäisyyttä, joka on osalle ihmisistä ollut jo pitkään arkipäivää. Siksi koin aiheelliseksi luoda tämän teoksen. Toivon että teokseni auttaa ihmisiä pohtimaan omaa suhdettaan yksinäisyyteen.
Mitä käsityöaktivismi merkitsee sinulle?
Käsityöaktivismi on minulle vielä aika uutta, mutta olen erittäin kiinnostunut sen tarjoamista mahdollisuuksista ja ilmaisuvoimasta. Oma taiteellinen työskentelyni on viime aikoina keskittynyt pääosin tekstiileihin. Olen innokas oppimaan uusia tekniikoita sekä ilmaisukeinoja tekstiilien ja käsityötaitojen tiimoilta. Koen, että tekstiileillä ja käsityötaidoilla on paljon annettavaa taiteen ja aktivismin saralla.
16. Vilja Joensuu
Elämää ylläpitävä työ, 2022
tyynyliina, puuvilla, muliinilanka
57 x 43 cm
Työskentelin hoitoalalla kymmenen vuotta. Mietin edelleen usein kokemuksiani siltä ajalta. Ristiriita työn vaativuuden ja vastuullisuuden sekä arvostuksen ja palkkauksen välillä on huutava. Koin työn niin raskaaksi ja kuormittavaksi, ettei työn ulkopuolella ollut tilaa elää.
Tänä vuonna hoitoalan lakot ja työtaistelut ovat tuoneet näkyviin alan monumentaaliset rakenneviat. Pandemia vaikuttaa olevan ohi meidän arjessamme, mutta ei hoitajien työssä. Hoitajat altistavat itsensä jatkuvasti sairaudelle ja tapaturmille ja venyvät jatkuvan kuormituksen ja paineen alla, jotta toiset pystyvät elämään normaalia elämää.
Hoiva- ja hoitotyön palkkaus, yhteiskunnallinen asema ja arvostus ei vastaa sitä, mitä työ tekijöiltään vaatii ja vie. Asetelma on täysin kestämätön, ja ristiriita ratkaisematon.
17., 18. ja 19. Aura Kajaniemi
Pimeys laskeutuu, 2021
lasihelmet, siima
11 x 92 cm
Kuljen katsomatta, 2021
lasihelmet, siima
11 x 86 cm
Kietoudun suruun, 2021
lasihelmet, siima
11 x 90 cm
Teos kertoo kohtaamisestani syvän masennuksen kanssa: kuinka koko maailma hälveni ympäriltäni, ja jäljelle jäi vain syvä suru.
Halusin tuoda esille tuntemuksia, joita ei sanoiteta, sillä ne ovat pelottavia, synkkiä ja syviä. Minulle suru opetti paljon. Nykyään näen siinä jopa kauneutta, pilkahduksen toivoa sekä onnea. Tunteita, joita osaa arvostaa eri tavalla koettuaan kaikenkattavan pimeyden.
Mitä käsityöaktivismi merkitsee sinulle?
Vaikuttamista. Niin tunteitse, kuin ajattelun liikkeellepanevana voimana. Jotain, joka saa ihmiset ajattelemaan, pohtimaan tai ymmärtämään. Kenties myös osallistumaan.
20. Riitta Skytt
Ukrainan kukat, 2022
puuvillalangat, hakaneula, ompelulanka, paperiliuska
7 x 7 cm
Olen virkannut kukkia Ukrainan lipun väreissä. Kukkien taakse ompelen hakaneulan, jotta kukan voi kiinnittää vaatteeseen, laukkuun tai mihin itse haluaa. Kiinnitän kukkiin myös tekstiliuskan #slavaukraini. Tekstin voi pitää tai ottaa pois, jos haluaa käyttää vain pelkkää kukkaa. Ajatus kuitenkin on, että kukkaa kantava ilmaisee tukensa Ukrainalle.
Olen vienyt virkattuja kukkia kaupungille ihmisten löydettäväksi mm. Venäjän suurlähetystön vastapäiseen aitaan ja kierrätyskirjojen kaapin päälle.
Mitä käsityöaktivismi merkitsee sinulle?
Käsityöaktivismia ja hyväntekeväisyyskäsitöitä ei ole aina helppoa erottaa toisistaan. Esimerkiksi Käsitöitä keskosille on mielestäni myös käsityöaktivismia. Siinä ihmiset omalla ajalla ja omalla kustannuksella valmistavat keskosille vaatteita. Samoin he, jotka kutovat pehmeitä sytostaattimyssyjä syöpäsairaille ja monet muut käsityöt, jotka auttavat ja viestivät pyyteettömästä välittämisestä.
Mielestäni käsityöaktivismin ja hyväntekeväisyyden ero on siinä, että käsityöaktivismissa työn välittämä viesti on tärkeämpi kuin käytetty materiaali ja tekniikka.
Hyväntekeväisyydessä taas materiaali ja käsityön laatu ovat oleellisia. Huonosta materiaalista väärin tehty tuote, jota ei voi käyttää, muuttuu roskaksi, vaikka tarkoitus olisi ollut kuinka hyvä.
Käsityöaktivismissa prosessin ja työn herättämät ajatukset ja mielikuvat ovat etusijalla. Käsityöaktivismi on minulle pehmeä tapa ottaa kantaa. Se antaa itselleni aikaa ajatella ja muodostaa mielipide. Muiden kanssa yhdessä tehden se on hauskaa ja sosiaalista, vaikka käsitelty aihe olisi vakava. Arvostan heitä, jotka osaavat välittää käsitöillä tiukkaakin ja radikaalia sanomaa.
21. Leena Vainio
Kaikki diagnoosini, 2022
body print ja kirjonta lakanalle
130 x 210cm
Kaikki diagnoosini -teokseen olen painanut vartaloni. Siitä jää käärinliinamainen jälki. Dignoosien lyhenteet ovat omasta Kanta.fi -sivultani. Ne on kirjottu lakanaan.
Käsittelen särkymistä ja kokoon kursimista. Katoavaisuus ja kuolema liittyvät lakanan käärinliinan kaltaiseen olemukseen. Valkoiset lakanat kiinnostavat minua niiden tarinallisuuden ja monimerkityksellisyyden takia. Myös minä olen sairastanut ja toipunut lakanoissa. Minuakin kokoon kursittaessa on tarvittu neulaa ja lankaa.
Mitä käsityöaktivismi merkitsee sinulle?
Olen kuvataiteilija. Käytän neulaa kuten kynää tai sivellintä. Neula on terävä kynä.
Käsittelen rankkoja henkilökohtaisia aiheita, esimerkiksi traumaa ja sairastamista. Kuluneet, valkoiset lakanat ovat kierrätettyä materiaalia. Niillä on paljon merkityksiä ja tarinoita jo itsessään. Lakanat on aikanaan tehty huolella ja niitä on käytetty pitkään. Lakanoissa nukutaan, rakastetaan, sairastetaan ja toivutaan. Niihin synnytään ja kuollaan.
Käsityöaktivismi on minulle herkkää ja rajua kannanottoa ja avautumista intiimistä trauman kokemuksesta. Kerron elämästä ja kuolemasta hajoamaisillaan olevilla valkoisilla lakanoilla. Kirjon, vaikken osaa kirjoa. Ajattelen ennen minua eläneitä naisia, varsinkin isoäitiäni, joka oli ompelija.
22. Kaarina Heiskanen
Pakolaislapaset, 2022
villa
15 x 20 cm
Kun Suomeen tuli turvapaikanhakijoita vuonna 2015, osallistuin avustustalkoisiin. Huomasin pian, etteivät turvapaikanhakijat saaneet reilua kohtelua Migrissä. Aloin neuloa Keep calm and help the refugees -lapasia. Myin osan lapasista ja lahjoitin tuoton Pakolaisneuvonnalle. Osan lähetin päättäjille, muun muassa silloiselle pääministerille Juha Sipilälle ja presidenttiehdokkaille.
Aloin tehdä I <3 Human Rights -lapasia, joita myin ja lahjoitin päättäjille, jotka tekivät vierailuja kotiseudulleni. Muun muassa Timo Harakka, Antti Kaikkonen ja Katri Kulmuni saivat lapaset.
Neuloin suutuksissani Life is overrated -lapaset Maahanmuuttoviraston johtajalle ja silloiselle sisäministeri Kai Mykkäselle. Maria Ohisalo on myös saanut pakolaislapaseni.
Olen saanut julkisuutta lapasilleni. Sunnuntaisuomalainen julkaisi pitkän äitienpäiväjutun vuonna 2019. Kaikki palaute ei ole ollut positiivista: ”Rumimmat lapaset, jotka olen koskaan nähnyt”.
Mitä käsityöaktivismi merkitsee sinulle?
Kutsun lapasten neulomista ja lahjoittamista knittivismiksi. Haluan muistuttaa päättäjiä turvapaikanhakijoiden reilusta kohtelusta ja siitä, että he eivät tällä hetkellä saa oikeudenmukaista yhdenvertaista käsittelyä.
Aloin neuloa lapasiani, kun tajusin, etten voi mitään epäoikeudenmukaisuudelle. Näin nuorten afgaanipoikien huolen, musertuneet toiveet. Neuloin, jotta istuisin aloillani enkä hyppisi seinille.
23. Riitta Skytt
Raasu Roska II, 2022
sekalaisia lankoja, pieniä tavaroita
40 x 65 cm
Lapsenlapseni Siiri pyysi minua virkkaamaan kauniin merenneidon. Kun aloitin työn, näin mielessäni disneymäisesti hulmuavia hiuksia, merensinisiä silmiä ja jänteviä pyrstöjä. Yhtäkkiä mieleeni nousi kysymys: kuinka merten kaunokaisten käy saasteiden ja muovilauttojen alla? Minun oli pakko virkata niissä oloissa asuva hahmo. Hän sai nimekseen Raasu Roska.
Kevään aikana valmistui myös Raasu Roska II. Hänen ihonsa on violetin sininen. Tämänkin Raasun toinen silmä on sokea kuin Itämeren silakalla. Kuten ensimmäisen Raasun, hänenkin tukkansa on ohut ja takkuinen. Pyrstö muistuttaa öljyistä meduusaa. Hänelle on kasvanut monta voimatonta kättä. Vyötärö on muovikiristeen muotoilema. Hän on koristautunut rannoilta löytämiltään pikkuromuilla.
Raasut ovat vieneet minut ja Siirin ulapoille ja syvänteisiin tutustumaan merten huonoon tilaan. Tekemisen aikana on ollut helppoa jutella ympäristöongelmista ja merten tilasta.
Raasut ja niiden vedenalaiset ystävät voivat olla minkälaisia tahansa, tärkeintä on niiden valmistamisen aikana syntyvät ajatukset ja keskustelut.
Toivomme Siirin kanssa, että erilaisia Raasuja alkaa parveilla kouluissa, taidekerhoissa, nuorisotiloissa ja käsityöryhmissä herättämässä ajatuksia ja kertomassa, mitä me voimme tehdä merten asukkaiden hyväksi.
Mitä käsityöaktivismi merkitsee sinulle?
Käsityöaktivismia ja hyväntekeväisyyskäsitöitä ei ole aina helppoa erottaa toisistaan. Esimerkiksi Käsitöitä keskosille on mielestäni myös käsityöaktivismia. Siinä ihmiset omalla ajalla ja omalla kustannuksella valmistavat keskosille vaatteita. Samoin he, jotka kutovat pehmeitä sytostaattimyssyjä syöpäsairaille ja monet muut käsityöt, jotka auttavat ja viestivät pyyteettömästä välittämisestä.
Mielestäni käsityöaktivismin ja hyväntekeväisyyden ero on siinä, että käsityöaktivismissa työn välittämä viesti on tärkeämpi kuin käytetty materiaali ja tekniikka.
Hyväntekeväisyydessä taas materiaali ja käsityön laatu ovat oleellisia. Huonosta materiaalista väärin tehty tuote, jota ei voi käyttää, muuttuu roskaksi, vaikka tarkoitus olisi ollut kuinka hyvä.
Käsityöaktivismissa prosessin ja työn herättämät ajatukset ja mielikuvat ovat etusijalla. Käsityöaktivismi on minulle pehmeä tapa ottaa kantaa. Se antaa itselleni aikaa ajatella ja muodostaa mielipide. Muiden kanssa yhdessä tehden se on hauskaa ja sosiaalista, vaikka käsitelty aihe olisi vakava. Arvostan heitä, jotka osaavat välittää käsitöillä tiukkaakin ja radikaalia sanomaa.
Craftivism exhibition 2023 Jyväskylä
Craft Museum of Finland, Showroom, Jyväskylä 3.5.-25.6.2023
Kaarina Heiskanen, Emilia Hytönen, Vilja Joensuu, Aura Kajaniemi, Sari Kemppinen, Siiri Korhonen, Anja Korkiakangas, Saara Kumpulainen, Heidi Linsén, Merja Riitaoja, Roosa Saukkonen, Riitta Skytt, Talvikki Talvitie, Leena Vainio, Tarja Wallius
The strain imposed on humans and on the environment emerge side by side in the works of Craftivism exhibition
In recent years, more and more people have found craft as a means of making a difference and taking a stand. Craft as a form of self-expression changes shape all the time and craftists take a stand with constantly new techniques and on new topics. Craftivism exhibition was compiled through an anonymous call. There were 72 applicants from all around Finland.
Mental health topics, the state of the environment and the perspectives on equality issues were emphasised on the works that were proposed for the exhibition. Dealing with personal experiences was seen as a civic action in which bringing one’s own experience to the surface is an act of taking a stand. The exhibition was juried by the designer and the Development Manager of Taito Organisation Finland, Kikka Jelisejeff, the craftivist and artist, Linnea Saarits and the Cultural Producer and the Art Educator of the KSL Study Centre, Riina Näsi.
The works at the Craftivism exhibition include many different crafting techniques and combine tradition and new experimentations. Crafting techniques are time-consuming, and the message of a work that is taking a stand deepens when the viewer stops to study the technique and the time spent on it. The whole that is created by the materials together with the crafting technique and the message that takes a stand, emerges as the richness of the exhibition.
In the exhibition, the craftivists will tell the audience about their own relationship to craftivism and pose questions about the nature of craftivism. What is craftivism? What does it mean for a craftivist and what kind of opportunities craftivism opens up for exploring the topics that are important to oneself? The discussion on craftivism inspires also the discussion on activism. What is activism or what is the relationship between craftivism and art?
We invite the viewers to explore the expressive power of craftivism!
Content warning for the exhibition: the topics of this exhibition include, among others, mental health issues, war, and the ill-treatment and abuse of women and children.
Additional information on the exhibition
Kikka Jelisejeff Riina Näsi
p.040 752 3662 p.040 7788180
Anja Korkiakangas
(doihavetoputthis)On display, 2022
crocheting, recycled and bought yarn, recycled fabric, supporting structure from an old bed frame, used balcony table, fillings made from various textile waste, beads
150 x 100 cm, 130 x 80 cm
The subject of the work has changed many times as I have been working on it and even after it was finished. It includes many things. I started with a subject I had previously worked on, which dealt with the human power over nature. I was angry at the human desire to control everything in nature. My work was about a new endangered species that humans have captured and torn open for their research purposes.
The norm of femaleness and the resistance to assumption have run alongside the work. An assumed female should be doing only cute and beautiful things – when it comes to an old handicraft technique. But what if it is something bigger, and you can see blood and bones in it?
In the world of today, an art work cannot be silent about women’s autonomy. Recent events such as the change in the US abortion law and the way the Russian soldiers have treated the Ukranian women during Russia’s war of aggression exemplify this.
I might have returned to crocheting a little bit secretly when I realised that I can do anything with the technique. Nobody had any expectations towards my work when I returned to my old hobby. However, I did it in a somewhat larger scale than usual and left Barbie’s dresses and African flowers behind.
What does craftivism mean to you?
I would like to be out there, in the world. Shouting into the megaphone or standing in the middle of the road as a protest. But it does not feel sincere if I am the one doing it. I am not articulate, I do not know how to act, I do not know how to get active in a group.
I see craftivism as an art form where I can do things on my own, by myself and in peace. I can use my time to gather information, to deepen my knowledge. With my art work, I can defend and agree with a larger group, even if I do not take part in their march.
Aura Kajaniemi
Darkness falls, 2021
glass beads, fishing line
11 x 92 cm
I walk without looking, 2021
glass beads, fishing line
11 x 86 cm
I wrap myself in sorrow, 2021
glass beads, fishing line
11 x 90 cm
The work communicates my encounter with a deep depression: how the whole world faded around me and the only thing left was a deep sorrow.
I wanted to bring out emotions that are not put into words because they are frightening, dark and deep. The sorrow taught me a lot. These days I see even beauty, a glimmer of hope and happiness in it. Those feelings that one is able to appreciate in a different way after being through an all-encompassing darkness.
What does craftivism mean to you?
Having an impact. Both through feelings as well as a driving force behind thinking. Something that makes people think, reflect or understand. Perhaps also to participate.
Emilia Hytönen
The arms of silence, fragile and white, 2021
shirt, hanger, cyanotype exposure on textile
54 x 77,5 cm
Of stagnant time, of oblivion, 2021
shirt, hanger, hand sewing
51 x 99 cm
In my work, I contemplate loneliness and the emotional states connected to it: shame and sorrow but also safety and comfort. I wanted to portray loneliness as a clothing that a person wears either voluntarily or involuntarily.
Inside the shirt, I sewed a cyanotype exposure photograph, which can be thought to crystallise some feelings about loneliness. Loneliness can be a comforting way to turn inward and calm down but it can also be a longing to be with others. At worst, loneliness is feelings of being completely forgotten and alone. The shirt could be thought of as a some sort of a diary entry: thoughts, observations and feelings of everyday life coloured by loneliness.
Inside the other shirt, I sewed a text: a list of things that could act as allegories for loneliness and for the feelings caused by it. For example, ”silent exits”, ”abandoned bird’s nests”, ”tea sets forgotten in the attic”, ”unnoticed arrivals”. The shirt could be thought of as a some sort of a diary entry: thoughts, observations and feelings of everyday life coloured by loneliness.
The location of the cyanotype photograph and the text inside the shirt illustrates the visibility and the personal aspect of loneliness. Each of us carries our own kind of loneliness. It is a valuable friend for one person and a heavy burden for another. Sometimes loneliness and the feelings caused by it are only barely visible, whereas at other times, they stand out so powerfully that one cannot help seeing and feeling it. Furthermore, a human figure in a photo can tell two different stories: loneliness can be gentle arms in which to rest, or alternatively, it can be a sort of an invisible circle that isolates a person from the rest of the world against their will.
Furthermore, I wanted to portray loneliness with the colours of the shirt. I see white and blue as silent colours that best crystallise the essence of loneliness.
I feel that one comes across loneliness more frequently these days. All kinds of peer support groups related to loneliness have grown in popularity, for example, on Instagram. Moreover, the current world situation with various upheavals has increased the feeling of loneliness for its part. In recent years, even those people who have not felt lonely before have unwillingly been faced with the kind of loneliness that has long been everyday life for some people. That is why I felt that it was important to create this work. I hope that my work will help people to think about their own relationship to loneliness.
What does craftivism mean to you?
Craftivism is still quite new to me but I am very interested in the opportunities it offers and its expressive power. My own artistic work has recently been focused mainly on textiles. I am eager to learn new techniques as well as new means of expression when it comes to textiles and crafting skills. I feel that textiles and crafting skills have much to contribute to art and activism.
Heidi Linsén
All the same 3, 2022
tufted acrylic yarn, birch plywood, no products of animal origin
52 x 65 cm
In this work, I study the mouth and the tongue as a part of a woman’s expression and experience. Sticking out your tongue can still be punk due to the reactions it causes. The tongue is sexual but also sexualised. It has been harnessed to serve others, not necessarily the woman whose tongue it is.
In this work, the tongue can be stuck out in a fed up way, it can be used enjoyably naughtily to swipe away leftover meal from the corner of one’s mouth or it can reach for contact. The final interpretation is left for the viewer.
What does craftivism mean to you?
Taking a stand and civic activity are at the centre of all my activities, and even more strongly in my art making. The thought of being able to get motivated and to act without a broader meaning in the background is impossible to me.
Linking handicrafts with activism breaks outdated gender roles in a wonderfully fresh way. After all, women’s handicrafts should be harmless and preferably necessary such as pretty socks. Nothing more, nothing less. Craftivism is inspiring and exciting.
Kaarina Heiskanen
Refugee mittens, 2022
wool
15 x 20 cm
When asylum seekers arrived in Finland in 2015, I participated in volunteer aid work. I soon realised that the asylum seekers were not treated fairly in the Finnish Immigration Service. I began to knit Keep calm and help the refugees mittens. I sold some of the mittens and donated the proceeds to the Finnish Refugee Advice Centre. Some of the mittens I sent to the decision-makers, for example, to the Prime Minister of that time, Juha Sipilä, and to the presidential candidates, among others.
I started to make I <3 Human Rights mittens that I sold and donated to the decision-makers who visited my home region. Timo Harakka, Antti Kaikkonen and Katri Kulmuni, among others, received mittens.
When I was angry, I knitted Life is overrated mittens to the Director General of the Finnish Immigration Service and the then Minister of the Interior, Kai Mykkänen. Maria Ohisalo has gotten my refugee mittens, too.
I have garnered publicity for my mittens. Sunnuntaisuomalainen magazine published a long article on Mother’s Day in 2019. Not all feedback has been positive: ”The ugliest mittens I have ever seen”.
What does craftivism mean to you?
I call knitting and donating mittens knittivism. I want to remind the decision-makers about the fair treatment of asylum seekers and how they are not being given a just and equal process at the moment.
I started to knit my mittens when I realised that I cannot do anything about injustice. I saw the worry and the crushed hopes of young Afghan boys. I knitted so that I would sit still and not be climbing the walls.
Leena Vainio
Get well soon, 2020
watercolour and embroidery on a bedsheet
60 x 60 cm
All my diagnoses, 2022
body print and embroidery on a bedsheet
130 x 210cm
On the work, Get well soon, there is a scar from a back surgery as a vase and yellow roses that I received after the surgery. I made the work on a sickbed after the surgery. The work explores vulnerability: breaking and stitching back together.
I have printed my body into All my diagnoses work. It leaves a shroud-like imprint. The abbreviations of diagnoses are from my own Kanta.fi pages. They are embroidered on to the bedsheet.
I deal with breaking and stitching back together. Transience and death are linked to the shroud-like nature of the bedsheet. White bedsheets interest me due to their storytelling quality and ambiguity. I, too, have been sick and recovered in bedsheets. I, too, have been stitched back together with a needle and a thread.
What does craftivism mean to you?
I am a visual artist. I use needle like a pencil or a paintbrush. A needle is a sharp pencil.
I deal with heavy personal issues, for example, trauma and sickness. Worn-out, white bedsheets are recycled material. They carry many meanings and stories in themselves already. The bedsheets have been made with care in their time and they have been used for a long time. People sleep, love, ail and recover in bedsheets. We are born and we die in them.
To me, craftivism means making a sensitive and fierce statement and opening up about the intimate experience of trauma. I narrate life and death with white bedsheets that are about to fall apart. I embroider even though I cannot embroider. I think about the women who lived before me, especially my grandmother, who was a seamstress.
Merja Riitaoja
The stream of life trilogy
2020-2021
fabric, into a photo canvas, embroidery thread
26 x 32 cm
The Stream of life trilogy is a self-portrait series that was born as a part of an exploration into myself. After I became depressed and had a burnout, I had to stop and reflect. Who am I really when I am not the one I had defined myself to be even according to the unspoken expectations of others? I wanted to look into the mirror and examine what I see, make myself visible to myself. The series of three works was born out of this. In the series, I deal with myself in the continuum of my family, the feeling of shame and the freedom to understand that I am Merja and I am enough as I am.
The first part is called The Family tree. The theme of the work is generational trauma for which the coping mechanism has been to make oneself visible through hard work. One has to make it on their own, even though they could have asked for help. It is a determination such as that of Heta Niskavuori, which means that I will do everything I have to do regardless of how I feel or whether or not I manage. To the point of exhaustion.
In the second part, I portray the overwhelming feeling of shame. What it feels like when I think I have betrayed everyone and when I am not as strong and as capable as I should have been. Furthermore, the work contains the feeling of worthlessness, inadequacy, resignation, sorrow. I cried a lot when I was making the piece. I felt that the cry was not my own but that it rose from generations ago
In the third work, I am myself when I have dropped my own expectations and the expectations of others off my shoulders: receptive, trusting, approachable, floating in the stream of life, not trying to control my life.
What does craftivism mean to you?
I think that craftivism is a gentle but powerful way to make the injustices of society and the things that worry an individual visible. It is great that you can do it on so many levels. Craftivism can originate with an individual but you can also influence global phenomena with it. You can take a stand with it but on the other hand, it can be very personal.
Even though my own works have stemmed from a personal need to address my own personal issues, I feel that it is important to share them with others. I want to reduce the stigma of mental health problems and point out that you can address them also through handicrafts. Making things by hand has opened a path to my inner world that I cannot put into words. The hands and the subconscious talk to each other in a language to which reason has nothing to say about.
With my own works and by explaining them, I want to encourage the viewer to consider their own beliefs and modes of operation. Do they originate from oneself or do they come from the outside? The way of doing work today is not on a very sustainable basis. Money controls our lives and choices too much. I believe that the change will happen one person at a time, and it is easiest to start with oneself.
Riitta Skytt
Raasu Roska II, 2022
miscellaneous threads, small items
40 x 65 cm
My grandchild Siiri asked me to crochet a beautiful mermaid. When I started the work, I saw the flowing hairs, sea-green eyes and sinewy tails of Disney characters. But suddenly a question came to my mind: what will happen to the beauties of the sea below pollution and floating plastic masses? I had to crochet a character that lived in those conditions. The character was named Raasu Roska (Poor Rubbish).
During the spring, also Raasu Roska II was created. Their skin is violet blue. Also this Raasu’s other eye is blind like that of a Baltic herring. And like the first Raasu, the hair of this Raasu is thin and tangled. The tail resembles an oily jellyfish. Raasu has grown several listless arms. The waist is shaped by a plastic clamp. Raasu has decorated themselves with small pieces of debris found on the seashore.
Raasus has taken me and Siiri to the open sea and to the trenches to familiarise ourselves with the dire state of the oceans. While making Raasus, it has been easy to talk about environmental issues and the state of the oceans.
Raasus and their underwater friends can be of any kind. The most important thing is the thoughts and conversations created while making them.
Siiri and I hope that different kinds of Raasus will start to flock to schools, art clubs, youth centres and crafting groups raising thoughts and telling us what we can do for the inhabitants of the oceans.
What does craftivism mean to you?
It is not always easy to separate craftivism from charity. In my opinion, for example, Käsitöitä keskosille (Handicrafts for preemies) is also craftivism. That is where people make clothes for premature babies in their own time and at their own cost. Furthermore, the knitting of soft chemotherapy beanies, and many other handicrafts that help and communicate altruistic care, are also craftivism.
I think that the distinction between craftivism and charity is that in craftivism, the message is more important than the material and the technique used.
In charity, the material and the quality of the craft are essential. Despite good intentions, an unusable product that is poorly made from bad material turns into trash.
In craftivism, the thoughts and images raised by the process and the work come first. For me, craftivism is a gentle way to take a stand. It gives me time to think and to form an opinion. Doing it with others is fun and social, even though the issue we are discussing is serious. I appreciate those who can communicate tough and radical message through crafts.
Riitta Skytt
Flowers of Ukraine, 2022
cotton thread, safety pin, sewing thread, piece of paper
7 x 7 cm
I have crocheted flowers in the colours of the Ukranian flag. Behind the flowers, I sew a safety pin so that you can fasten the flower on to your clothes, to a bag or anywhere you like. I also attach a piece of text #slavaukraini on to the flowers. You can keep the text or take it off if you want to wear only the flower. However, the idea is that the person carrying the flower expresses their support to Ukraine.
I have taken crocheted flowers to the town for people to find, for example, on to the fence across the Russian Embassy and on top of the shelf of recycled books.
What does craftivism mean to you?
It is not always easy to separate craftivism from charity. In my opinion, for example, Käsitöitä keskosille (Handicrafts for preemies) is also craftivism.That is where people make clothes for premature babies in their own time and at their own cost. Furthermore, the knitting of soft chemotherapy beanies, and many other handicrafts that help and communicate altruistic care, are also craftivism.
I think that the distinction between craftivism and charity is that in craftivism, the message is more important than the material and the technique used.
In charity, the material and the quality of the craft are essential. Despite good intentions, an unusable product that is poorly made from bad material turns into trash.
In craftivism, the thoughts and images raised by the process and the work come first. For me, craftivism is a gentle way to take a stand. It gives me time to think and to form an opinion. Doing it with others is fun and social, even though the issue we are discussing is serious. I appreciate those who can communicate tough and radical message through crafts.
Roosa Saukkonen
Let the soft animal of your body love what it loves, 2022
recycled wool and mixed yarn
41 x 43 cm
My work is inspired by Mary Oliver’s poem ”Wild Geese”. When I was thinking about the poem, that potato-like creature hugging itself took form as my subject. The work speaks of radical gentleness, self-acceptance and queerness.
What does craftivism mean to you?
Craftivism combines ”soft” materials and ”hard” message wonderfully and ingeniously. With craftivism, you can playfully address also difficult topics. At the same time, doing craftivism that in itself is an underrated form of art, is political and radical.
Saara Kumpulainen
The era of the foam rubber mountains, 2022
old bras
34 x 33 cm
The inspiration and the idea for the work came from the material. In the summer of 2022, I was cleaning my wardrobe and found a heap of bras that were too small for me. Perhaps it was the desire to procrastinate with cleaning, perhaps it was the desire to save the parts that could be reused, or perhaps from a pure curiosity, I started to disassemble the bras.
I was shocked by the amount of foam rubber in my old bras. I have not used an underwire bra due to comfort reasons in years and my bras of today do not have paddings either. What has driven me to use so uncomfortable pieces of clothing in the past and why? How have I managed during the summer heat when there have been several centimetres of foam rubber around my breasts? Were the foam rubber bras the fruit of the pressures of my then intimate relationship or of my own insecurity? I do not remember anymore, I can only guess.
Modifying your body with different paddings can be tempting and liberating, we are all different. To me, the bra paddings indicated that my own curves were not enough. The paddings were a part of my everyday wear and my relationship with my body was not good at that time.
The shredding and disassembling of my past foam rubber phase of life was delightful. Bras have been burned, I cut a mountain in them. Perhaps, I felt the same kind of liberation, nonetheless. The era of the foam rubber mountains is a part of my life, one phase among others, mountains in the horizon.
What does craftivism mean to you?
I have enthusiastically followed the activity of craftivists due to my studies and work. At the beginning of the millennium, I made some textile works that took a stand. After that, I changed my avenues of expression into ceramics, photography and conceptual art. After many years, I have begun to work on textile materials again.
It has been nice to see the crafting boom. I think it has drawn me back into the world of textiles. Crafting techniques are slow, and before you start the work you have to think carefully what you really want to say. For what purpose do I want to use my time and skills? On the other hand, when you have made the decision about the work and you start making it, it is also a relaxing repetition and a reprocessing of your own idea.
To me, craftivism is about bringing up important issues, compressing things into an art work: often witty and even a bit humorous. Furthermore, I am interested in the interfaces of craftivism and art. When is a work craftivism, when is it art? Who defines it and how?
Sari Kemppinen
Hunger II, 2020-2022
crocheting, glue
20 x 45 cm
My work Hunger, which was a giant ladle (height 64 cm) hanging on the wall, was displayed in my exhibition at the Mältinranta Artcenter in Tampere in 2018. The work is hollow and crocheted by hand. It is a some kind of a self-portrait of the artist in part. The work was created in a conflicting situation in which a visual artist who is proud of their profession and has a rich internal life, was tired of continuous economic scarcity and uncertainty.
After this, I continued with the theme in a series of works Hunger II by crocheting ladles of different sizes and appearances (height 20-45 cm). I wanted to remind people of the existence of low income artists and artisans. The time of Coronavirus just emphasised the topicality of the work and the significance of the critique.
12 ladles have been born during 2020-2022.
The materials, i.e., various threads, used in the series of work Hunger II I have acquired from the flea market. In fact, the idea of recycling cuts through all of my works. The usage of light and the shadows created by light in my works have added more depth and layering. Surrendering, the sediments of time and the highlighting of the culture of slowness are the recurrent themes in the works made of lace.
I am drawn to slow work processes. They are almost meditative in nature and they calm me in the middle of a busy world. As an artist, I want to offer the viewer experiences as well as moments of quieting down. To calm down and to give a chance to pause.
What does craftivism mean to you?
Craftivism acts as a tool and gives an opportunity to take a stand on the issues that are important to me.
Siiri Korhonen
Sleeping as a tool, 2022
cotton fabric, embroidery thread
90cm x 190cm
The work is a mattress cover fabric, which I have sewn from used table cloths that were woven in Finland in the 1970’s. I have slept on it every time I have been at home since 2017.
A couple of times a year, I rip the fabric off the mattress. I wash it and patch the holes and tears with visible mending. You can see from the fabric where I tend to sleep the most. That spot has the most patches, in layers.
My body has some traits that make me need more rest than on average. Sometimes I spend a lot of time in bed without hardly getting up. The work deals most of all with time and how it passes at a different speed for different people.
With my work, I have studied my own continuous disappointment that I am not healthy and cannot do art (and everything else) in life as much and as fast as I would like to, but also a certain kind of safety I experience in bed. It is an attempt to view my time of rest with gentleness and celebration.
What does craftivism mean to you?
It is silent but extremely powerful cultural radicalism to me. I say screw it to capitalism by repairing things that are not worth repairing according to capitalism because ”it is cheaper to buy new”. I myself am that much broken that it would be cheaper to replace me with a new one but stubbornly, I keep on living and being, and I extend the empathy I wish I was given to the items I own.
By repairing things, I try to create a certain kind of relationship with materials and through them with the world. A relationship in which we coexist, and I am not just destroying and consuming. Even if I could not do it beautifully, it is important that I do it anyway. My stitches are at times clumsy and all over the place but at least I have made them.
Talvikki Talvitie
Tony, 2021
fabric, embroidery thread
34x40cm
Rent is Theft, 2020
fabric, embroidery thread
16x21cm
Tarja Wallius
#hertoo, 2021
used children’s handkerchiefs, embroidery threads
26 x 15 cm
#metoo movement has been discussed a lot in recent years. The ill-treatment and abuse of women and children are still everyday life around the world and unfortunately, also in Finland. #hertoo is a comment on these bad things. The materials are used children’s handkerchiefs. The work is stitched by hand.
What does craftivism mean to you?
The starting point of my artistic work is environmental issues: tackling climate change, recycling, nature conservation and criticising the continuous growth of the global consumption. In addition, the sociopolitical issues are important.
My working is site-specific. My works are reflections of real, touching events and encounters to which I have attached personal experiences. I filter these things through the roles and stories of people, among others. As materials for my work, I use only found and recycled materials.
I work as a full-time textile and visual artist. With my works, I usually comment on injustices related to life, human activity and nature. Crafting techniques are close to my heart. Craftivism is one way to shed light on the things I see as important.
Vilja Joensuu
In the name of capitalism, 2022
towel blanket, mouliné thread
53 x 78 cm
I started the work at the beginning of the Coronavirus pandemic in 2020 by stitching a respirator for a female figure. The work was unfinished for a long time. When the pandemic and especially the attitude towards it changed in 2022, the work began to have new meanings.
In the name of capitalism raises questions on how societies have valued human lives in relation to economy during the pandemic. Keeping the capitalist global market economy alive has eventually turned out to be more important than human lives. Previous value judgments about protecting the most vulnerable populations have quietly changed into a demand for economic recovery. The most vulnerable persons and those who care for them pay the price.
The significance of gender and class stand out when the predominantly female low wage sectors, whose workers have the least choices or power to have an effect on their own situation, turn out to be the pillars of society. Hustle businesses receive coronavirus grants and the politicians throw secret parties while the burden of defending the most vulnerable have been left for those who have no chance to choose differently.
The title of the work In the name of capitalism is a reference to a song Tulevaisuuteen by a Finnish punk band Olotila from 1997. The song in turn is a translation of a song Ku przyszłości of a Polish punk band Dezerter from 1987. Capitalism is seen as a roller that threatens life and human dignity, and wins people over with empty promises and leaves only destruction and ruins in its wake.
Vilja Joensuu
Life-sustaining work, 2022
pillow case, cotton, mouliné thread
57 x 43 cm
I worked in health care for ten years. I still often think about my experiences from that time. The conflict between the demands of the job and the responsibility and the appreciation and the salary is glaring. I felt that the work was so heavy and burdensome that there was no room left for living outside the job.
This year, the health care strikes and industrial actions have made the monumental structural failures of the sector visible. The pandemic seems to be over in our lives but not in the work of the nurses. The nurses continuously expose themselves to sickness and accidents and stretch under constant burden and pressure so that others can live normal lives.
The salaries of care work and nursing care, social status and appreciation do not correspond to what the work demands and takes from the people doing it. The setting is completely unsustainable, and the conflict unresolved.
The death of humanity, 2022
towel blanket, mouliné thread
56 X 80 cm
Following the the war from the news is inconsolable and desperate. The war is always and everywhere a wrongdoing against humanity. Something that we should avoid at all costs. Something that should be impossible because it is so terrible. Nevertheless, the war is present daily and constantly, a defining circumstance for millions of people.
The war does not serve any person, it serves states and economies. It reveals greed, selfishness and fear also in other states. The solidarity ends when one’s own safety is under threat.
At the state level, refugees are supported in theory but in practice, the humanitarian crises are treated like emissions trading. It is more important for the states to survive helping without damage than to lessen suffering for real.
The face is a symbol of a human. The face equals the person, and the person equals a human individual. By taking the face from a person, their humanity is also taken. An individual becomes a unit, an example, a statistical number, a death toll. The war makes people faceless victims, numbers and statistics. Death does not take a side.