Yhdistystoiminnan kehittämisen oppaasta on painettu uusi versio, jossa uudistuksen kohteena on ollut graafisen ilmeen lisäksi Tiedottaminen yhdistyksessä ja yhdistyksestä. Luvussa 10 painotetaan kohderyhmien ja suunnitelmallisen viestinnän tärkeyttä.

-Kokemukseni on, että kun viestinnän perusasiat on saatu yhdistyksessä kuntoon, voi viestintää helposti kehittää lisäämällä suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta. Suunnitelmallisuudella saadaan järjestön arvot ja tavoitteet kirkastettua, tiedottamisluvusta vastannut Perttu Iso-Markku kertoo.

Opas koostuu viestinnän lisäksi yhdistystoiminnan arvioinnista, strategisesta suunnittelusta, hyvästä kokoustamisesta, jäsenhankinnasta ja -aktivoinnista. Oppaassa on oppimistehtäviä, jotka auttavat tiedon hyödyntämisessä.

Teos tukee ja syventää toista hiljattain päivitettyä julkaisuamme Yhdistystoiminnan avaimet, joka on samojen kirjoittajien käsialaa. Yhdessä nämä oppaat muodostavat kattavan kokonaisuuden kaikille yhdistystoiminnasta kiinnostuneille.  

-Yhdistystoiminnan avaimissa on kerrottu lyhyesti yhdistysviestinnän perusasioista. Oppaassa on monia hyödyllisiä työkaluja ja muistilistoja viestinnän perusteiden työstämiseen. Jos oppaaseen kirjatut asiat tuntuvat itsestään selviltä, kannattaa ehdottomasti tutustua myös Yhdistystoiminnan kehittämisen oppaan viestintäosioon, Iso-Markku täsmentää.

Yhdistystoiminnan kehittämisen opas on alun perin julkaistu 2007. Sitä on ollut kirjoittamassa Perttu Iso-Markun lisäksi Martti Kuokkanen, Ari Myllyviita Pirjo Rosengren & Anneliina Törrönen. Uuden ulkoasun on suunnitellut Salla Virtanen.

> Tutustu oppaaseen

> Tilaa painettu Yhdistystoiminnan kehittämisen -opas