
Kouluttajan muistilista
Ennen koulutusta
- Selvitä esimerkiksi koulutuksen järjestäjältä tarvittavat taustatiedot: millaiseen tarpeeseen ja tilanteeseen koulutus tulee, millaisia kurssin osallistujat ovat.
- Suunnittele työsi kouluttajana: miten kartoitat osallistujien toiveet, mikä on koulutuksen punainen lanka: määrittele koulutuksen kulku ja tutkittavat kysymykset selkeästi.
- Tarkista mielialasi, avaa korvasi: muista, että ihmisten oppimistavat ovat erilaisia.
Koulutuksen aikana
- Järjestä tila (tilankäyttö, istumajärjestelyt, tekniikka ym.) ennen osallistujien tuloa, asetu taloksi.
- Ota osallistujat vastaan ja mukauta puhetapasi ja olemisesi porukan henkeen.
- Avaa koulutus selkeästi ja kerro mitä tulee tapahtumaan.
Oppimisen ylläpito
- Osallistujien oppimista edistää mahdollisuus kommentoida, kysyä, vastustaa, puolustaa ja iloita: ota heidän osaamisensa ja ajatuksensa ryhmän käyttöön.
- Painota oppimisen omaehtoisuutta aina, kun se on mahdollista: heitä palloa osallistujille, anna mieluummin hyviä kysymyksiä kuin oikeita vastauksia.
- Mukauta tahtia: turvaa olennaisen sisällön omaksuminen, jaa asiat ensi- ja toissijaisiin.
- Pidä yllä myönteistä mielialaa: muista liikkuminen, vesi, happi, rentous, ilo.
Oppivan ryhmän käyttö kurssilla
- Suunnittele pienryhmien kokoonpanoja etukäteen. Ryhmien vaihtelu koulutuksen alkupuolella kiinteyttää koko porukkaa, ryhmien pitäminen samoina saattaa luoda klikkejä.
- Anna selkeä ryhmätehtävä ja lupa tulkita se ryhmän intressien mukaisesti. Anna myös selkeä raportointiohje.
- Ryhmätöiden esittely ei ole pelkkä “purku”, vaan ajatusten kehittämistä kaikkien osallistujien kesken.
- Tue ryhmän dialogisuutta, tutkivaa ja rikastavaa yhdessä ajattelua.
Päätöstoimet
- Tehkää yhdessä näkyväksi ja arvioikaa oppimista ja saavutuksia.
- Juhlikaa oppimista ja arvostakaa saavutuksia, antakaa opinnoista tarvittaessa todistukset.
- Avaa osallistujille jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia.
- Kerää palaute osallistujilta.
- Kirjaa kouluttajana itsellesi: mitä opin tästä koulutuksesta.