Kuvassa osa lehtileikkeistä koottua taulua, jossa mm. tekstit oppiminen, onnea, monessa liemessä keitetty...

Kouluttajan muistilista

Ennen koulutusta

  • Selvitä esimerkiksi koulutuksen järjestäjältä tarvittavat taustatiedot: millaiseen tarpeeseen ja tilanteeseen koulutus tulee, millaisia kurssin osallistujat ovat.
  • Suunnittele työsi kouluttajana: miten kartoitat osallistujien toiveet, mikä on koulutuksen punainen lanka: määrittele koulutuksen kulku ja tutkittavat kysymykset selkeästi.
  • Tarkista mielialasi, avaa korvasi: muista, että ihmisten oppimistavat ovat erilaisia.

Ensikohtaaminen

  • Järjestä tila (tilankäyttö, istumajärjestelyt, tekniikka ym.) ennen osallistujien tuloa, asetu taloksi.
  • Ota osallistujat vastaan ja mukauta puhetapasi ja olemisesi porukan henkeen.
  • Avaa koulutus selkeästi ja kerro mitä tulee tapahtumaan.

Oppimisen ylläpito

  • Osallistujien oppimista edistää mahdollisuus kommentoida, kysyä, vastustaa, puolustaa ja iloita: ota heidän osaamisensa ja ajatuksensa ryhmän käyttöön.
  • Painota oppimisen omaehtoisuutta aina, kun se on mahdollista: heitä palloa osallistujille, anna mieluummin hyviä kysymyksiä kuin oikeita vastauksia.
  • Mukauta tahtia: turvaa olennaisen sisällön omaksuminen, jaa asiat ensi- ja toissijaisiin.
  • Pidä yllä myönteistä mielialaa: muista liikkuminen, vesi, happi, rentous, ilo.

Oppivan ryhmän käyttö kurssilla

  • Suunnittele pienryhmien kokoonpanoja etukäteen. Ryhmien vaihtelu koulutuksen alkupuolella kiinteyttää koko porukkaa, ryhmien pitäminen samoina saattaa luoda klikkejä.
  • Anna selkeä ryhmätehtävä ja lupa tulkita se ryhmän intressien mukaisesti. Anna myös selkeä raportointiohje.
  • Ryhmätöiden esittely ei ole pelkkä ”purku”, vaan ajatusten kehittämistä kaikkien osallistujien kesken.
  • Tue ryhmän dialogisuutta, tutkivaa ja rikastavaa yhdessä ajattelua.

Päätöstoimet

  • Tehkää yhdessä näkyväksi ja arvioikaa oppimista ja saavutuksia.
  • Juhlikaa oppimista ja arvostakaa saavutuksia, antakaa opinnoista tarvittaessa todistukset.
  • Avaa osallistujille jatkuvan oppimisen mahdollisuuksia.
  • Kerää palaute osallistujilta.
  • Kirjaa kouluttajana itsellesi: mitä opin tästä koulutuksesta.